کد مطلب:330725 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:431

نمازهای مستحبی


امام موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند: انجام نمازهای مستحبی ، مؤ منان را به خداوند نزدیك می نماید.(456)

در اینجا بعضی از نمازهای مستحبی را با دستورالعملشان ذكر می كنیم ؛ ان شاءاللّه كه با به جا آوردن هر یك از آنها، به خداوند نزدیك تر شویم .

نمازهای مستحبی شبانه روز

نافله های شبانه روز

الف ) نافله های روزانه :

1. نافله نماز صبح ، قبل از نماز صبح ، دو ركعت می باشد.

2. نافله نماز ظهر، قبل از نماز ظهر، هشت ركعت می باشد.

3. نافله نماز عصر، قبل از نماز عصر، هشت ركعت می باشد.

4. نافله نماز مغرب ، بعد از نماز مغرب ، چهار ركعت است .

5. نافله نماز عشا، بعد از نماز عشا، دو ركعت است .(457)

ب ) نافله های شب :

1. هشت ركعت نماز شب .

2. دو ركعت نماز شفع .

3. یك ركعت نماز وتر.

پس تعداد نافله ها سی و چهار ركعت ، می باشد.

* تمام نمازهای مستحبی به صورت دو ركعتی خوانده می شود؛ مگر نماز وتر در نماز شب كه یك ركعت است و نماز اعرابی ، كه به صورت یك دو ركعتی و دو چهار ركعتی ، خوانده می شود.(458)

* در نمازهای مستحبی ، غیر از چند نماز، خواندن سوره واجب نیست . (459)

* نباید نافله ظهر و عصر را در سفر خواند؛ ولی نافله عشا را به نیت این كه شاید مطلوب باشد، می توان به جا آورد.(460)

* نماز مستحبی را می شود در حال راه رفتن و سواری خواند؛ در این حال لازم نیست رو به قبله باشد.(461)

نماز شب :

مجموعا یازده ركعت است :

الف ) هشت ركعت آن دو ركعت ، دو ركعت ، مانند نماز صبح خوانده می شود كه به نیت نماز شب می باشد.

ب ) دو ركعت آن ، نماز شفع است . بهتر است كه در ركعت اول آن بعد از حمد، سوره ناس و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره فلق خوانده شود.

ج ) یك ركعت آن نماز وتر است . بعد از حمد، سه بار سوره توحید، یك بار سوره فلق و یك بار هم سوره ناس خوانده می شود. می توان یك سوره تنها نیز خواند. سپس دستها را به قنوت برداشته و برای چهل مؤ من دعا و طلب مغفرت نموده و هفتاد مرتبه گفته شود: استغفر اللّه ربی و اتوب الیه آنگاه هفت بار گفته شود: هذا مقام العائذبك من النار این است مقام كسی كه از آتش قیامت به تو پناه می برد. پس از آن سیصد مرتبه گفته می شود: العفو و سپس بگوید: رب اغفرلی و ارحمنی و تب علی انك انت التواب الغفور الرحیم . (462)

وقت نماز شب ، از نیمه شب تا فجر صادق است و هنگام سحر، از سایر مواقع بهتر است (تمام ثلث آخر شب ، سحر محسوب می شود). افضل از آن ، خواندن نماز شب ، نزدیكیهای فجر است . (463)

مستحب است كه نماز شب را بلند بخوانند، تا اگر از خانواده اش كسی می خواهد برای نماز شب برخیزد، بیدار شود. بدیهی است كه در صورت ریا، دیگر استحبابی بر بلند خواندن مترتب نخواهد بود.(464)

نماز غفیله

پیامبر اكرم صل الله علیه و آله فرمود: هنگام غفلت نماز مستحبی بخوانید، گر چه دو ركعت نماز كوتاه باشد، زیرا این دو ركعت انسان را به بهشت وارد می كند. عرض شد یا رسول اللّه صل الله علیه و آله هنگام غفلت چه وقت است ؟ فرمود: میان مغرب و عشا.

كیفیت نماز غفیله

امام صادق علیه السلام فرمود: میان مغرب و عشا، دو ركعت نماز بخوانید؛ در ركعت اول بعد از حمد، این آیه را بگوید: و ذالنون اذ ذهب مغاضبا فظن اءن لن نقدر علیه فنادی فی ظلمات اءن لا اله الا اءنت سبحانك انی كنت من الظالمین فاستجبناله و نجیناه من الغم و كذالك ننجی المؤ منین و ذوالنون (صاحب ماهی ، منظور حضرت یونس است ) چون خشمگین رفت ، پنداشت هرگز بر او تنگ نخواهیم گرفت . پس در ظلمات ندا كرد: جز تو خدایی نیست ، تو منزهی ! همانا من از ستمكارانم . پس او را اجابت كردیم و از غم رهایی اش دادیم و مومنین را این چنین رها می گردانیم .

سپس در ركعت دوم بعد از حمد، آیات زیر را بگوید: و عنده مفاتیح الغیب لا یعلمها الا هو و یعلم ما فی البر و البحر و ما تسقط من ورقة الا یعلمها و لا حبة فی ظلمات الاءرض و لا رطب و لا یابس الا فی كتاب مبین و كلیدهای غیب نزد اوست و جز او كسی آن را نمی داند و آنچه در خشكی و دریاست می داند و برگی بر زمین نمی افتد و هیچ دانه ای در تاریكیهای زمین نیست ، مگر آن كه از آن آگاه است . و تر و خشكی نیست مگر كه در كتاب روشن ثبت شده است .

بعد دستها را به قنوت برداشته و این دعا را می خواند: اللهم انی اسئلك بفاتیح الغیب التی لا یعلمها الا انت ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تفعل بی كذا و كذا .

و به جای این كلمات (كذا و كذا) حاجات خود را به هر زبانی كه بتواند از خدا بخواهد و پس از آن بگوید: اللهم انت ولی نعمتی و القادر علی طلبتی تعلم حاجتی فاءسئلك بحق محمد و آله علیه و علیهم السلام لما قضیتها لی بارالها! تو را به اسرار غیب ، كه جز تو كسی آن را نمی داند، سوگند می دهم كه بر محمد و دودمان او درود فرستی و درباره من چنین و چنان كن . بارالها! تو ولی نعمت منی و به برآوردن نیاز من توانایی داری و حاجت مرا می دانی . سوگند به حق محمد و آلش كه بر او و بر آنان درود باد كه حاجت مرا برآوری . (465)






456- تحف العقول ، ص 297.

457- توضيح المسائل ، م 764.

458- العروة الوثقي ، ج 2، ص 111، م 6.

459- همان ، م 7.

460- توضيح المسائل ، م 767.

461- همان ، م 781.

462- رساله نوين ، حضرت 1، ص 170.

463- ترجمه تحريرالوسيله ، ج 1، ص 136.

464- احكام ، وزارت آموزش و پرورش ، ص 95.

465- ترجمه تحريرالوسيله ج 1، ص 136.